Wednesday, September 19, 2012

masalah haid lagi...

Soalan Sebenar....


Bismillah..

Ana Nak Tanya....2bulan Lepas Ana Haid Seperti Biasa[6-7hari Bersih]Setelah Waktu 7hari Ada Cecair Keluar Berwarna Merah Pekat[Dekat2 Hitam] Tdak Sehari2[Kadang2 Dalam 3hari] Sekali Keluar Tdak Terlalu Banyak[SEHARI Sekali Dua Kali Keluar]Ana Tdak Sholat Menunggu Sampai 15 Hari Tuk Pastikan Darah Apa Itu..End Setelah 15 Hari Darah Tuh Masih Keluar Walau Tidak Sering Dalam Jangka 4hari Sekali.....Ana Cuma Bersihkan Trus Sholat Seperti Biasa....

Memasuki Bulan Selanjutnya Sampai Bulan Ini[HAL Ini Masih Suka Berlaku] Yg Menjadi Masalah...

1.Apakah Bulan2 Selanjutnya Ana BOLEH Membuat Keputusan Haid Cukup 6-7hari End Selebihnya Ana Boleh Sholat Walau Dgn Keadaan Terkadang Darah Yg Berwarna Hitam Itu Keluar[Walau Tdak Selalu Seperti Darah Haid Biasanya]..

2.Ataukan Dalam Stiap Bulan Ana Tunggu Sampai 15 Hari Seperti Bulan Pertama Ana Dapat Masalahana Yakin Itu Bukan Darah Haid[Mengikut Kebiasaan Normal Ana Dari Dulu]Klu Menunggu 15 Hari Yg Jadi Masalah Khodo Sholatnya......Astaghfirrullah Banyak...

SYUKRAN Jazaakkaullah Khiironkhasirro...


Jawapan
Pertamanya Puan Perlu Mengira Kitaran Haid Puan Berdasarkan Kiraan Jam Dan Bukannya Berdasarkan Kiraan Hari.

Puan Telah Melakukan Tindakan Yang Betul Dengan Menunggu Hingga Hari Ke 15 Bagi Penentuan Hokum. Apa Yang Perlu Puan Titik Beratkan Ialah Kaedah Mengira Tempoh Haid. Jika Puan Tidak Mencatit Waktu Mula Keluar Haid Bagaimana Puan Boleh 

Memastikan Bilakah Pula Waktu Haid Itu Memasuki Hari Yang Baru Contohnya Bilakah Haid Tersebut Memasuki Hari Ke 16. Perkara Ini Amat Penting Untuk Penentuan Hokum.
Walaubagaimanapun Saya Cuba Menjawab Soalan Puan Dengan 2 Kemungkinan Yakni Bila Ianya Dihukum Haid Dan Bila Ianya Dihukum Istihadah.

BILA IANYA DIHUKUMKAN HAID

Jika Adat Haid Cik Puan 7 Hari Tetapi Darah Keluar Lagi Walaupun Tak Banyak Dan Putus2 Hari (Setakat Berita Nie Ditulis....) Maka Cik Puan Perlu Tunggu Sehingga Hari Yg Ke 15. Yakni 15 Hari Darab 24 Jam = 360 Jam. Maka Pada Jam Yg Ke 360 Dan Satu Saat Cik Puan Wajib Mandi Hadas Besar Walau Apa Pun Terjadi. Sama Ada Darah Masih Kuar Atau Tidak.

Lepas Dah Mandi Kita Tgok Hukumnya Plak. Jika Darah Tu Berhenti Sebelum Cukup 360 Jam Tak Kira La Hari Ke Berapa...11 Ker, 12 Ker,13 Ker, 14, Ker Atau 15 Ker, Maka Dihukumkan Darah Yg Kuar Tu Sumenya Darah Haid.

So Jika Darah Tu Berhenti Kuar Contohnya Pada Hari Yg Ke 13, Maka Cik Puan Hanya Wajib Qadha Solah Atau Pose Yg Ditinggalkan Pd Hari Ke 14 Dan 15.

Untuk Bulan Depannya Pun Cik Puan Kena Tunggu Jugak Tetapi Hingga Ke Hari Darah Kuar Pada Bulan Lepas. Contohnya Jika Bulan Lepas Tu Darah Kuar Dan Berhenti Pada Hari Ke 15 Maka Pd Bulan Nie Cik Puan Juga Perlu Tunggu Hingga Hari Ke 15. Tetapi Jika Darah Bulan Lepas Tu Kuar Hingga Hari Ke 13 Maka Bulan Seterusnya Cik Puan Hanya Perlu Tunggu Hingga Hari Ke 13 Saje Dan Mandi Hadas Selepas Tu. Perkara Ini Berlaku Mungkin Disebabkan Period Berubah Yakni Period Berganjak. Ada Org Berganjak Hari Ada Orang Berganjak Masa Dan Orang Berganjak Kedua Dua Sekali.


BILA IANYA DIHUKUM ISTIHADAH

Tetapi Jika Darah Tu Terus Menerus Kuar Bersambung* Dengan Hari Ke 16, Maka Hanya Darah Yg Kuar Ikut Adat Bulan Lepas Saje Yg Dikira Darah Haid. Kalu Ikut Contoh Sini Hanya 7 Hari Saje Dikira Darah Haid, Dan Selebihnya Hingga Hari Yg Ke 16 Dikira Darah Istihadah. So Kena Qadha Solah Atau Pose Dari Hari Ke 8 Lagi. Mujahadah Nie...Takpe Plan2 Qadha Uhuks.....

Tapi Ade Untungnya Jugak.... Jika Bulan Lepas Telah Diketahui Darah Telah Kuar Melebihi Sebanyak Haid Yakni 15 Hari, Jadi Jika Pada Bulan Seterunya Jika Pada Hari Ke 8 Darah Masih Kuar Jugak, Maka Cik Puan Bole Terus Berpuasa Dan Solah Pada Hari Ke 8 Tu. Dikira Cik Puan Beristihadah Mengikut Pengalaman Bulan Yang Lepas.

*Bersambung Bermaksud Darah Tersebut Keluar Berterusan Tanpa Putus Menghubungkan Hari Ke 15 Dan 16.

1 comment:

Unknown said...

Cubalah GLA, ianya mampu mengatasi masalah haid yg tak teratur..

I TELL YoU

My photo
Alamat di no.75, Titian Sirat,Simpang Neraka 1500 Jalan Iman,Kampung Jannah. Nama aku Abdullah bin Adam. Mendapat pendidikan awal di sekolah rendah Roh. Relax jer kat sekolah tu..tadak peksa pun. Kemudian di hantar sambung blajar kat Sek Men Dunia. Sini tak abis2 peksa dan ujian. Assignment pun banyak. Emmm taktau la sukses ke tidak. Masalahnya Lecture aku dah kasi soalan bocor just aku jer buat dakkk je. Malas study lagi kononnya peksa jauh lagi. Kena Encik Izrael buat kuiz mengejut baru padan ngan muka aku...wa..waa..waa. Nanti penggal pertama nak kena peksa kat Dewan Kubur. Penggal Kedua Peksa Kat Majlis Bandaran Masyhar plak. Lepas tu baru la leh tgok mana nak sambung blajar kat U syurga ker atau U neraka ker

kitab haidistihadahnifas

don't follow me....follow la allah swt dan rasul saw.

BerZina Lebih MuDah DaRi BerNiKaH