Google+ Followers

Friday, August 14, 2009

IMAN PERCAYA KER YAKIN???

Emmmm....ade seorang kenalan tanya teman kenapa selepas bertaubat masih lagi mengulangi dosa2 tersebut. Alahai...camno nak jawab yer..teman pun insan berdosa jugak.

Cuma masalah ni teman anggap masalah iman aje. Apa tu IMAN???? Banyak definasinya kan, kadang2 tanya 10 orang 10 jawapan yang kita dapat.

Antara kehendak iman ialah yakin dengan benda yang ghaib. So persoalannya setakat mana keyakinan kita pd benda ghaib tu...Teman rase kita sume ni kebanyakannya setakat percaya sajer..

Ade beza besar antara percaya ngan yakin nih..Meh teman kasi contoh yer so nanti bole fikir sendiri taraf iman masing2.

Katakan teman bercerita pada pembaca sume yg teman ni bekas juara dunia menembak....teman rase sape pun tak percayakan...sebabnya sape2 pun boleh citer dia tero menembak tapi aper buktinya..kan..kan..kan...

Jadik teman pun buat la satu temujanji ngan pembaca sekalian untuk tunjukkan kehebatan teman menembak. Di satu padang teman ambik sebiji buah epal dan letak kira kira 100 meter jauhnya dari teman. Kemudian teman tutup lak mata teman dan pusing badan 3 ke 4 kali.

Baaaaannngg!!!!!! baaannggg!!! Teman tembak...fuh tepat kena buah epal tu . Aaaaa sekarang sume org tepuk tangan sambil cakap memang teman tero padan ngan status bekas juara dunia menembak. Teman ngan senyum sinisnya kata," huh baru percaya yer."

Kemudian teman panggil lak volunteer yg sanggup duk tempat teman letak buah epal tadi. Teman nak letak buah epal atas kepala dia nak tengok sekarang yakin tak dia ngan keteroan teman menembak...hi..hi..hi..

Aaaa di sini la letaknya beza PERCAYA & YAKIN TUU. So kesimpulannya teman nak kasi tau kalu kita nie betul2 orang yang YAKIN(beriman) camno dan mana tempat kita nak buat dosa kalu kita yakin malaikat kat atas bahu kita ade. Kalu kita Yakin Allah maha melihat dan Yakin ade siksaan Neraka.

Kecuali la kita ni bukan org yang betul betul Yakin(beriman). Apa pulak tanda tanda beriman tu??

Cam angin tak nampak tapi ade tandanya kan...Tanda angin pokok bergoyang, lagi kuat angin lagi kuat la ayunan pokok tu..So iman pun ade la tanda tandanya.Kat bawah ni teman senaraikan beberapa tanda tentang iman so pembaca bole nilai iman masing masing kuat ker,lemah ker, ade ker.

Firman Tuhan surah at taubah ayat 18 :
Hanyasanya Yang layak memakmurkan (menghidupkan) masjid-masjid Allah itu ialah orang-orang Yang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta mendirikan sembahyang dan menunaikan zakat dan tidak takut melainkan kepada Allah, (dengan adanya sifat-sifat Yang tersebut) maka adalah diharapkan mereka menjadi dari golongan Yang mendapat petunjuk.

So hanya org2 yg memakmurkan masjid2 Allah. Ulamak kata masjid2 maksudnya banyak masjid bukan satu aje. Ade tak ciri tu kat kita?

"Orang beriman tu bila disebut nama Allah gementar hatinya"
Yang ni lagi senang nak tahu..time azan camno relax aje ker atau kelam kabut??

Nabi sabda : kalau kamu melihat seseorang berulang alik ke masjid 5 waktu untuk solat berjemaah persaksikan la imannya( maksud hadis lebihkurang)
Ade ke kita termasuk dlm golongan nie...???

Teman rase 3 tu pun dah banyak yer...

No comments:

I TELL YoU

My photo
Alamat di no.75, Titian Sirat,Simpang Neraka 1500 Jalan Iman,Kampung Jannah. Nama aku Abdullah bin Adam. Mendapat pendidikan awal di sekolah rendah Roh. Relax jer kat sekolah tu..tadak peksa pun. Kemudian di hantar sambung blajar kat Sek Men Dunia. Sini tak abis2 peksa dan ujian. Assignment pun banyak. Emmm taktau la sukses ke tidak. Masalahnya Lecture aku dah kasi soalan bocor just aku jer buat dakkk je. Malas study lagi kononnya peksa jauh lagi. Kena Encik Izrael buat kuiz mengejut baru padan ngan muka aku...wa..waa..waa. Nanti penggal pertama nak kena peksa kat Dewan Kubur. Penggal Kedua Peksa Kat Majlis Bandaran Masyhar plak. Lepas tu baru la leh tgok mana nak sambung blajar kat U syurga ker atau U neraka ker

kitab haidistihadahnifas

don't follow me....follow la allah swt dan rasul saw.

BerZina Lebih MuDah DaRi BerNiKaH