Google+ Followers

Thursday, August 13, 2009

ORANG TERAKHIR MASUK SYURGA

Dalam satu lagi kisah orang yang terakhir masuk syurga ni ketika dia melintasi Titian Sirat. Sedang dia dalam kesusahan meniti datang la malaikat kepada dia dan berkata:

"Mahu kah kau kami mudahkan meniti titian sirat nie dengan syarat kau mesti menceritakan segala dosa dosa kau selepas selamat meniti nanti?" kata malaikat.

Si Fulan ni pun bersetuju la dengan syarat tu memandangkan tak tertanggung lagi kesusahan meniti titian sirat tu. Maka dia pun dibawa melintasi titian sirat dengan mudah. Sampai ajer di seberang sana malaikat pun berkata:

"Ok, sekarang citer segala dosa2 yang kau buat kat dunia," kata malaikat.

Si Fulan ni berfikir sume orang dah masuk syurga, dan dia orang yang terakhir dari neraka so mana ade sapa bole jadik saksi fikirnya.

Lalu dia pun berkata, " Wahai malaikat mana ada aku buat dosa. Kalu ade sape pulak jadik saksinya?"

Malaikat berkata," Apakah jikalau kami datangkan saksi kamu mahu mengaku akan dosa dosa kamu?"

"Ooh dah tentu la mengaku so mana saksinya," jawab Si fulan dengan yakin sekali.

Maka dengan izin Allah s.w.t kaki pun bercakap tentang dosa dosa kaki begitu jugak tangan, mulut, mata dan lain lainnya.

Dengan perasaan malu Si Fulan ni pun mengaku dan mula menceritakan dosa dosanya. Tetapi dia hanya menceritakan dosa dosa kecik sahaja dan menyimpan rahsia akan dosa dosa besarnya. Sambil di dalam hatinya takut2 jugak dosa besarnya diketahui....( He will telling each and every minor sin of his and will keep on fearing for his major ones)

"Adakah kau telah citerkan sume dose2 kau?" tanya malaikat.

"Betui betui aku dah citer sume dosa dosa aku." kata Si Fulan ni.

Kemudian dia diberitahu oleh malaikat :

"Kamu diberi satu ganjaran bagi setiap dosa yang kamu citerkan" kata malaikat.

Bila Si Fulan dengar camtu maka dengan tersipu sipu malu dan terperanjat dia pun berkata:

"Owh...tadi tu citer dosa dosa kecik ajer..yang besar besar tak citer lagi nih.." kata Si Fulan.

version inggeris

" I find many more of my sins missing"

*Nabi s.a.w senyum hingga nampak giginya
*Penulis pun senyum jugak nih..ahaks

2 comments:

terang bulan said...

salam wbt. menarik. tp kuranh jelas ending nye. blh trgkan ckit?

cik ungu said...

taknak jadi org berdosa + penipu + bodoh..mintak jauh~ nauzubillahi mindzalik~

I TELL YoU

My photo
Alamat di no.75, Titian Sirat,Simpang Neraka 1500 Jalan Iman,Kampung Jannah. Nama aku Abdullah bin Adam. Mendapat pendidikan awal di sekolah rendah Roh. Relax jer kat sekolah tu..tadak peksa pun. Kemudian di hantar sambung blajar kat Sek Men Dunia. Sini tak abis2 peksa dan ujian. Assignment pun banyak. Emmm taktau la sukses ke tidak. Masalahnya Lecture aku dah kasi soalan bocor just aku jer buat dakkk je. Malas study lagi kononnya peksa jauh lagi. Kena Encik Izrael buat kuiz mengejut baru padan ngan muka aku...wa..waa..waa. Nanti penggal pertama nak kena peksa kat Dewan Kubur. Penggal Kedua Peksa Kat Majlis Bandaran Masyhar plak. Lepas tu baru la leh tgok mana nak sambung blajar kat U syurga ker atau U neraka ker

kitab haidistihadahnifas

don't follow me....follow la allah swt dan rasul saw.

BerZina Lebih MuDah DaRi BerNiKaH