Wednesday, June 19, 2013

PUASA ATAU UBAH WAKTU MAKAN???

Ramadhan Al Mubarak






Insya Allah Ramadhan Seperti Kebiasaan Akan Kembali Lagi. Ada Yg Sempat Ada Yg Tak Sempat Menyambutnya. Ada Yg First Time Dan Ada Yg Dah Bertahun Tahun Malah Puluhan Tahun Berpuasa Ramadhan.

Tapi Hangpa Pernah Fikiaq Tak Maksud Sebenarnya Kita Pose Nih??? Meh Aku Kasi Skit ‘Brain Wash’ Apa Maksud Kita Disuruh Berpuasa. Mungkin Ada Yg Tahu Dan Mungkin Ada Yg Tak Tahu. Mungkin Ada Yg Tahu Tapi Tak Amal Lagi...

Sebenarnya Maksud Dan Tujuan Utama Kita Disuruh Pose Kerna Untuk Merasai, Menyelami Dan Memahami Susah Perit Org2 Miskin Atau Org2 Yg Kelaparan Yg Hari Hari Tak Cukup Makan. Kadang2 Berhari Hari Tak Dapat Makan.




So Inilah Masalah Kita Terutama Di Malaysia Dan Masyarakat Melayu Khususnya Bila Tidak Memahami Maksud Pose Maka Pose Itu Sendiri Tidak Memberi Apa2 Bekas Dan Kesan Melainkan Hanya Mengubah Waktu Makan!!!




Ada Org Bulan Puasa Menyebabkan Berat Badan Bertambah Tambah.....Puasa Apakah Ini???
Nafsu Dibiarkan Bermaharajalela Sepanjang Bulan Puasa. Budget Tuk Makan Minum Bulan Puasa Juga Menjadik Double Lantas Mengundang Trouble Di Hujung Bulan. List Makanan Dan Minuman Yg Disenarai Pendek Oleh Nafsu Cukup Menakutkan. Segala Macam Lauk Pauk Sume Rasa Nak Beli.

Ayam Gelek Gelek, Murtabak, Keli Bakar, Tilapia Bakar (Ceh Meleleh Plak Air Liuq Aku ) Segala Macam Kuih Muih Dan Tidak Ketinggalan Jugak Air Tebu Satu Jag, Air Soya Campur Lengkong, Laici Kang, Abc Dan Kalu Ada Goreng Batu Celup Tepung Pun Mesti Laku Jugak!!!



Dengan Senarai Menu Begitu Di Atas Meja Makan, Maka Waktu Berbuka Hangpa Ingat Bole Ker Kuar Air Mata Mengenang Keadaan Saudara2 Kita Yg Fakir Lagi Amat Miskin Di Merata Dunia??? Yg Pasti Air Liur Jer Yg Kuar....



Jika Beginilah Keadaan Kita Menjalani Ibadat Puasa Maka Bukan Setakat Puluhan Tahun Bahkan Ratusan Tahun Pose Macam Nie Pun, Air Mata Kita Takkan Kuar Bila Mengenang Kelaparan Saudara Kita Yg Islam. Puasa Yg Sekadar Menjadi Adat.



Jadik Aku Menyeru Diri Aku Dan Diri Sume Orang Islam Belajar Belajar Lah Untuk Mendapatkan Puasa Yg Berkualiti Dan Menepati Maksud Pose Itu Sendiri Kalu Bukan Hari Hari Yakni 30 Hari Memadai Beberapa Hari. Itupun Kalu Tak Bole Bole Cubalah Buat Untuk Sehari Dalam Tempoh Sebulan. Dan Jika Itu Pun Tak Mampu Maka Cubalah Buat Sekali Dalam Seumur Hidup...


Bukannya Aku Suruh Tak Makan Langsung, Tapi Cuba Kurangkan Ke Tahap Kemampuan Orang Miskin Makan Time Berbuka Dan Itupun Jika Mereka Ada Makanan Untuk Berbuka.

Makanan Terbaik Tuk Cuba2 Amal Makanan Ala Kadar Ialah Berbuka Dgn 2 Menda Hitam Yakni Kurma Dan Air. Inilah Makanan Yg Nabi Saw Makan Waktu Berpuasa Maupun Ketika Tidak Berpuasa. Berlapar Sepanjang Hari Jugak Sunnah Nabi Saw Tetapi Sunnah Yg Takut Diikuti...
Ulamak Jugak Sarankan Kita Supaya Makan Sedikit Time Berbuka Dan Makan Lebih Time Bersahur. Tujuannya Supaya Mudah Dan Ringan Kita Melaksanakan Teraweh Dan Tahajjud.

SEMOGA GAMBAR GAMBAR YG DILIHAT MEMBERI SEDIKIT KEINSAFAN PADA KITA

TATAPLAH GAMBAR DIBAWAH TIME KITA BERMEWAH MEWAH BERBUKA DGN PELBAGAI JUADAH



Ok Selamat Menjalani Ibadah Puasa Dengan Pengertian Dan Kefahaman Yg Menepati Kehendak Allah Dan Rasul Saw



No comments:

I TELL YoU

My photo
Alamat di no.75, Titian Sirat,Simpang Neraka 1500 Jalan Iman,Kampung Jannah. Nama aku Abdullah bin Adam. Mendapat pendidikan awal di sekolah rendah Roh. Relax jer kat sekolah tu..tadak peksa pun. Kemudian di hantar sambung blajar kat Sek Men Dunia. Sini tak abis2 peksa dan ujian. Assignment pun banyak. Emmm taktau la sukses ke tidak. Masalahnya Lecture aku dah kasi soalan bocor just aku jer buat dakkk je. Malas study lagi kononnya peksa jauh lagi. Kena Encik Izrael buat kuiz mengejut baru padan ngan muka aku...wa..waa..waa. Nanti penggal pertama nak kena peksa kat Dewan Kubur. Penggal Kedua Peksa Kat Majlis Bandaran Masyhar plak. Lepas tu baru la leh tgok mana nak sambung blajar kat U syurga ker atau U neraka ker

kitab haidistihadahnifas

don't follow me....follow la allah swt dan rasul saw.

BerZina Lebih MuDah DaRi BerNiKaH