Google+ Followers

Thursday, August 7, 2014

Orang Tabligh Pakai Ustaz Tabligh aje

Isu orang Tabligh hanya dgar cakap Ustaz tabligh saja

Saya mmg setuju dgn statement saudara kita tu....takyah la nk minta atau tunggu ustaz2 tabligh baru nak terima atau pandang dgn 2 mata...

Bagi saya kalu dia Ustaz tak salah kita minta pandangan dan nasihat dia dgn syarat dia betul2 menjalani disiplin ilmu yg betul.

Ini kriteria yg saya pegang, orang lain saya tak tau...

Untuk jadi Ustaz tidak memadai dgn masuk maktab atau universiti saja... Kita pun tau sistem tajaan yahudi nie menolak sistem bersanad yg amat dititikberatkan dlm Islam....

Kata ulamak, berakhir ilmu dgn berakhir sanad.

Jadik kriteria utama Ustaz yg saya rujuk mesti mempunyai ilmu yg bersanad.

Sanad jugak berkaitan dgn ke'mursyid'an seseorg guru tersebut. Sila rujuk kitab atau buat homework skit definasi mursyid.

Salah sorang tok guru di pondok Diniah kelantan mengatakan seseorg yg mempunyai Tv diumahnya takkan mencapai darjat mursyid. ( tok guru tu bukan tabligh)

Macam kita jugak... Kenapa kalu nk Zikir khas kena ambik dgn guru dan guru tu ada sanadnya??? Tu fikir sendiri ler.

Keduanya, dlm sistem pembelajaran dari zaman salafus solleh telah disusun silibus untuk bergelar 'alim yakni standard 8 tahun di seluruh dunya. Belajar dari subuh hingga lepas isyak.

Cer rujuk kat bawah nie silibus tersebut buat tambah pengetahuan kita sume...

Tahun Pertama:

Membaca, menulis dan bercakap Arab dan Urdu

Tahun kedua :

Asan Sarf
Asan Nahw
Tamrin al-Sarf
Miftah al-‘Arabiyya
Miftah al-Qur’an
Qassas al-Nabiyin
Al-Tashil al-Tajwid
Din ki Batay (Bahishti Zewar yang terperinci)
Basic Farsi

Tahun ketiga :

Mukhtasar al-Quduri
Nur al-Idah
Tafsir Qur’an (juz 12-20)
Hidayat al-Nahw
‘Ilm al-Sigha
Al-Qira’at al-‘Arabiyya
Asan Mantiq
Fawa’id e Makiyya (kitab Tajwid)

Tahun keempat :

Kanz al-Daqa’iq
Usul al-Shashi
Qawa’id al-Lughah al-‘Arabiyya
Tafsir Qur’an (juz 20-30)
Riyad al-Salihin
Al-Qira’at al-‘Arabiyya
Al-Muqadamah al-Jazariyya
Sharh al-Tahzib (kitab Mantiq)
Al-Muqamat al-Hariri

Tahun kelima :

Al-Hidaya (bahagian pertama)
Nur al-Anwar
Riyad al-Salihin (bahagian kedua)
Al-Fawz al-Kabir
Athar al-Sunan
Al-Balagha al-Wadiha
Tafsir Qur’an (juz 1-12)
Sab’a Qira’at (7 kaedah pembacaan Qur'an) bahagian pertama

Tahun keenam :

Miskat al-Masabih
Al-Hidaya (bahagian kedua)
Jalalayn
Mutanabi
Nukhabat al-Fikr
Sab’a Qira’at (7 kaedah pembacaan Qur'an) bahagian kedua

Tahun ketujuh/lapan :

Sahih al-Bukhari
Sahih Muslim
Jami’ al-Tirmidhi
Sunan Abi Dawud
Sunan al-Nisa’i
Sunan Ibn Majah
Mu’atta Imam Malik
Mu’atta Muhammad
Sharh Ma’ani al-Athar
Muktasar al-Maqasid al-Hasana

Sume kitab tu berguru kulit ke kulit dgn guru mursyid...

Tu pun kalu lepas belajar camtu umah ada Tv tetap saya pangkah.

Kalu bini kuar Umah tanpa mahram pun saya pangkah sb depa orang alim. Len la Karkun ramai yg jahil...

Sb saya mau keberkatan dlm ilmu....bukan setakat tau saja...

Satu lagi paling pantang bagi saya ialah ustaz2 yg suka bagi pendapat sendiri walaupun depan mata bukak kitab.

Bukak la kitab2 kuning, mana ada ulamak2 yg tulis kitab2 tu bagi pendapat mereka. Mereka hanya menghimpunkan pendapat ulamak2 muktabar ttg sesuatu masail dlm kitab2 mereka.

Inilah baru dinamakan KHIANAT ilmu!!! Buka kitab2 tapi syarah sendiri.

Ustaz2 yg mengajar dgn bersandarkan kitab2 tanpa kuarkan pendapat sendiri mmg saya raikan dari dulu lagi....tak kira la tabligh ke tidak, berjanggut atau tidak selagi ikut kitab saya terima jer....

Dari dulu kita diingatkan supaya merujuk GURU MURSYID malangnya definasi mursyid pun kita tak tau...

Sume nie tapisan saya sendiri takde kaitan dgn orang len....

*bole rujuk kitab Ayyuhal Walad tuk definasi mursyid

Kusampaikanwaluayah

No comments:

I TELL YoU

My photo
Alamat di no.75, Titian Sirat,Simpang Neraka 1500 Jalan Iman,Kampung Jannah. Nama aku Abdullah bin Adam. Mendapat pendidikan awal di sekolah rendah Roh. Relax jer kat sekolah tu..tadak peksa pun. Kemudian di hantar sambung blajar kat Sek Men Dunia. Sini tak abis2 peksa dan ujian. Assignment pun banyak. Emmm taktau la sukses ke tidak. Masalahnya Lecture aku dah kasi soalan bocor just aku jer buat dakkk je. Malas study lagi kononnya peksa jauh lagi. Kena Encik Izrael buat kuiz mengejut baru padan ngan muka aku...wa..waa..waa. Nanti penggal pertama nak kena peksa kat Dewan Kubur. Penggal Kedua Peksa Kat Majlis Bandaran Masyhar plak. Lepas tu baru la leh tgok mana nak sambung blajar kat U syurga ker atau U neraka ker

kitab haidistihadahnifas

don't follow me....follow la allah swt dan rasul saw.

BerZina Lebih MuDah DaRi BerNiKaH