Google+ Followers

Friday, August 7, 2009

Penulis terfikir untuk berfikir....

Emmm.... solat subuh tadi tak ramai yg hadir...kenape yer..
Kalu nak diikutkan Nabi cakap maksudnya lebih kurang..

Barang siapa yg tahu pahala solat subuh secara berjemaah maka pasti akan datang walaupun dalam keadaan terpaksa merangkak rangkak...

Tak pernah lak penulis nampak ade org yg merangkak ke masjid tuk solat subuh berjemaah nih..Zaman makin canggih dan kenderaan pun makin canggih. Mudah nak gerak sana sini, tapi surau masjid makin sunyi.

Majlis ilmu pun banyak bole dikatakan ade saje setiap minggu. Ramai jugak yg tahu hadis tu..tapi tak ramai yg amal..sebab ape yer???

Tak yakin kot dgn ganjaran Allah nak kasi....Ade org sanggup keje over time lepas tu part time plak kerna yakin ngan ganjaran. Ade yg keje malam ade yg keje siang sehinggakan kilang ade operasi 24 jam. Stesen minyak, 7-11 dan serba macam lagi la..ini sume sb yakin dgn ganjaran yg menanti betui tak..

Tapi masjid2 gelap jer bukan elektrik kena potong, tapi tadak org nak hidupkan masjid2 nie walaupun berapa banyak hadis2 ttg ganjaran menanti org yg hidupkan masjid. Zaman skrg ni takde org nak iktiqaf kat masjid hatta ustaz pun tanak tapi kalu kita tgok masjid besar2 ade lak pak guard dlm pondok kat pintu masuk masjid tu..siap ade syif lagi..

Kalu laa..penulis tukarkan ganjaran tu dgn nilai dunia apamacam...rasa2 ramai tak yg datang???
Contohnya:
Barang sape yg datang solat subuh berjemaah akan mendapat tanah sorang satu ekar dari kerajaan negeri...
Barang sape yg datang solat ke masjid berjemaah setiap langkahnya akan diberi wang $1 ringgit.
Barang sape yg datang solat berjemaah ke masjid akan di beri gajinya ari tu digandakan 27 kali.


So pembaca sekalian...ape pandangan anda....???

2 comments:

dr pink said...

salam,waduh kalau nak cerita tentang masaalah umat sampai qiamat tak leh habis....yang penting ialah bagaimana nak selesaikan nya....tak ada jalan lain melainkan atas orang2 yang dah sedar pergi menyedarkan pertama-tama orang2 yang ahli agama seterusnya seluruh umat islam seluruh dunia....ajak,pujuk rayu lagi dan lagi sehingga Allah swt buat keputusan utk menurunkan hidayat dan nusrahNya....amin.

akuhuduh said...

kalu insan yaqeen allah beri rezeki seperti mana dtgnya maut maka masalah kelam kabut cari rezeki akan hilang.
spt mana zaman nabi allah musa bila mereka kerjakan solat 50 puluh waktu allah beri rezeki bukak pintu aje dah siap makanan.
bahkan bayi yg baru lahir pun allah beri pakaian yg mana pakaian itu membesar mengikut tumbuhbesaran bayi.
allahuahkbar...
allah kata "aku tak minta rezeki, bahkan aku la yg beri rezeki"
kita kata "yea la...nak kena usaha jugak kerja..bukan dtg gitu jer rezeki"
maulana kata " al sebab sebenar amalan"
allah kata"tidak aku cipta jin manusia mlainkan utk ibadat padaku"
kita kata" lor...kan keje tu pun satu ibadat..."
maulana kata "keje kita keje nabi"

I TELL YoU

My photo
Alamat di no.75, Titian Sirat,Simpang Neraka 1500 Jalan Iman,Kampung Jannah. Nama aku Abdullah bin Adam. Mendapat pendidikan awal di sekolah rendah Roh. Relax jer kat sekolah tu..tadak peksa pun. Kemudian di hantar sambung blajar kat Sek Men Dunia. Sini tak abis2 peksa dan ujian. Assignment pun banyak. Emmm taktau la sukses ke tidak. Masalahnya Lecture aku dah kasi soalan bocor just aku jer buat dakkk je. Malas study lagi kononnya peksa jauh lagi. Kena Encik Izrael buat kuiz mengejut baru padan ngan muka aku...wa..waa..waa. Nanti penggal pertama nak kena peksa kat Dewan Kubur. Penggal Kedua Peksa Kat Majlis Bandaran Masyhar plak. Lepas tu baru la leh tgok mana nak sambung blajar kat U syurga ker atau U neraka ker

kitab haidistihadahnifas

don't follow me....follow la allah swt dan rasul saw.

BerZina Lebih MuDah DaRi BerNiKaH