Thursday, April 7, 2011

Pompuan Mati Katak (Siri 6)




Pompuan Mati Katak ( Siri 6 )

Wanita Yg Tiada Sesape Yg Jaganya, Atau Keadaannya Fakir Atau Miskin, Atau Lelaki Yang Menjaga Dan Menanggung Sara Hidupnya Ditimpa Sesuatu Kecacatan Atau Penyakit Yang Berat, Diharuskan Oleh Syara’ Untuk Keluar Mencari Nafkah Yang Halal.

Sebenarnya Dalam Tamadun Islam, Wanita2 Sedemikian Akan Mendapat Bantuan Dari Baitulmal. Tapi Dalam Keadaan Sekarang, Yg Mana Orang Yg Duk Kat Baitulmal Sibuk Sangat Sampai Tak Sempat Cari Orang Fakir Miskin Atau Pompuan Kematian Suami Nih, Maka Jatuh Darurat Bagi Pompuan Spt Nie Tuk Kuar Umah Mencari Nafkah Yang Halal.

Cuba Tgok Bangunan Baitulmal Sekarang... Huh Siap Aircond Lagi. Patutnya Mereka Kuar Masuk Kampung2 Cari Orang Fakir Dan Miskin Dan Jugak Wanita Yg Tiada Sape Menanggung Untuk Agihkan Wang Zakat. Tapi Yg Duk Jadik Skrg Sebaliknya... Orang Yg Perlukan Zakat Lak Kena Cari Geng Nih. Org Fakir Miskin, Wanita Atau 8 Asnab Tu Pun Ade Maruah Jugak... Lepas Tu Nak Kena Isi Borang Berkeping Keping Lak. Kena Ade Lawatan Tapak Lak. Macam Mengemis Jer. Ceh..Macam Duit Tu Mak Bapak Depa Yg Punya. Dah La Tadak Duit. Datang Pejabat Bukan Pakai Duit Kerang  Naik Bas. Nak Kena Ulang Alik 2,3 Kali Plak. Hampehh Betui. Baik Tipon Tv3 Jer Huhuhu.

Pompuan Yg Sebegini Jugak Jika Ada Kaum Kerabat Yg Beriman, Maka Kerabat Yg Beriman Tu Mesti Menanggung Pompuan Tersebut. Tapi Yg Nie Pun Nampak Cam Pupus Jer.. Huhuhu. Sembang Jer Lebih Tapi Tak Hulur Pun... Selain Drpd Itu Kaum Mukmin Yg Mempunyai Hartabenda Yg Lebih Drpd Keperluan, Wajib Berusaha Supaya Wanita Tersebut Tidak Terpaksa Kuar Dari Rumah Dan Terdedah Kepada Fitnah. Lebih Dr Keperluan Tu Kena Tanya Ulamak La Maksudnya. Bukannya Korang Pi Upgrade Flat Screen Or Tukar Keta Baru Maupun Handset Baru. Dalam Duit Kita Ada Hak Orang Len Lor. Kita Sebagai Pemegang  Amanah Saje. Nanti Ditanya Allah, Harta Kita Guna Buat Apa. Agak2 Kalu Cakap Bayar Mothly Astro Bole Tima Ker?

Hari Nie Orang Islam Dah Jadik Tamak. Hidup Nafsi Nafsi. Dah Tak Jadi Satu Badan. Kalu Satu Badan, Kaki Sakit Mesti Mata Nak Belek (Tgok) Apo Kono..., Tangan Pi Urut Urut..., Otak Fikir Fikir Nak Baiki Kaki. Mana Bole Tangan, Mata, Otak Buat Taktau Jer. Nanti Esok2 Kaki Lak Sakit, Dia Balas Dendam Lagi Susah. Kaki Tanak Jalan Pi Klinik. Kaki Tanak Pi Kerja. Huh Haru Biru Jadiknya. So, Nabi Saw Ibaratkan Orang Islam Nie Ibarat Satu Badan, Tulung Menulung...., Tapi Umat Islam Dah Bercelaru Huhuhu. “Tidak Beriman Kamu Jika Kamu Tidur Kenyang Sedangkan Jiran Kamu Tidur Dlm Kelaparan.”


Ok, Tiba Sudah Bab Yang Penting, Tetapi Ramai Yg Terlepas Pandang Atau Buat2 Taktau Atau Ulama Su’ Memanipulasikan Hukumnya Atau Kita Selama Hari Nie Hidup Dengan Ambik Nafsu Kita Sebagai ‘Tuhan’.
Adapun Wanita Yg Ade Suami Atau Penjaganya Untuk Menanggung Sara Hidupnya Dan Pendapatan Suami Atau Penjaganya Itu Sudah Cukup Untuk Memenuhi Apa Yang Benar Benar Dihajatinya Dari Segi Syari’at. Buat Membantu Dalam Menyempurnakan Ibadat Kepada Allah Sementara Belum Mati, Maka Tiadalah Harus Ia Keluar Rumah Semata Mata Kerna Bimbang Bahawa Rezekinya Akan Putus. Kerana Ini Menandakan Ia Kurang Iman Dan Tiada Tawakkal Kepada Allah Dan Tiada Yakin Bahawa Rezeki Seseorang Itu Sudah Dijamin Allah Sejak Azali Lagi Seperti Maut Dan Jodoh.

Kesimpulannya Kita Bekerja Untuk Sempurnakan Ibadat Kita Yakni:
·         Solah
·         Quran
·         Zikir
·         Doa

Kalu Kerja Punya Pasal Maka Terabai Ibadat, Aurat Takleh Jaga, Campur Aduk Laki Pompuan, Maka Sesungguhnya Kita Dah Kena Tipu Dek Setan N Nafsu.
Demikian Juga Tiada Harus Ia Keluar Rumah Semata Mata Untuk Menambahkan Lagi Pendapatan Supaya Dapat Menjaga Apa Yang Ada Dalam Istilah Orang2 Kafir Yang Dinamakan “Taraf Hidup” Atau Untuk Bermewah Mewah, Apatah Lagi Untuk Menjadi Moden Dan Meng’abdikan’ Dirinya Pada ‘Dewa Kemajuan.’


Sekarang Cuba Tanya Pada Diri Sendiri. Sebab Apa Saya Sebagai Pompuan Keluar Rumah Nak Bekerja?

·         Adakah Kerna Saya Nak Beli Rumah Nilai Ratus Ribu.
·         Adakah Kerna Saya Nak Cover Bayaran Bulanan Astro.
·         Adakah Kerna Saya Pakai 2 Bijik Kereta.
·         Adakah Kerna Saya Suka Makan Kat Restoran Sana Dan Sini.
·         Adakah Kerna Saya Nak Pakai Duit Beli Pasu Bunga Banyak2.
·         Adakah Kerna Saya Nak Tukar Kerap2 Beg Tangan Saya
·         Adakah Kerna Kasut Saya Mesti Mesti Drpd Pelbagai Jenis.
·         Ataupun Kerna Saya Mmg Diasuh Keluar Rumah Sejak Dari Kecil
·         Ataupun Kerna Saya Boring Banget Duduk Dalam Rumah Saja.
·         Ataupun Kerna Bini Ustaz Pun Keluar Rumah Jugak.
·         Ataupun Kerna Memang Nafsu Saya Memang Suka Bekerja.
·         Ataupun Tak Tahu Selama Hari Nie Apa Saya Buat Salah.


Kadar Sara Hidup Atau Nafkah Yg Dihajati Mestilah Diukur Dengan Timbangan Ataupun Neraca Syarak. Kalu Nak Ikut Nafsu Memang Takkan Cukup Harta Benda Atau Duit Banyak Manapun. Kerna Nafsu Selama Lamanya Tiada Memada Dengan Barang Yang Sudah Ada, Bahkan Sentiasa Tamak Dan Gelojoh. Sedangkan Syaitan Pula Senantiasa Mengintai Peluang Untuk Membisikkan Keinginan2 Atau Hajat Yg Palsu.

Berapa Ramai Lagi Suami Isteri Yg Hanya Sang Suami Saje Yg Bekerja, Tapi Allah Cukupkan Rezeki Mereka. Takde Lagi Kes Kat Malaysia Yg Isteri Dan Anak2 Mati Kerna Suami Sorang Sajer Yg Kerja Huhuhu.

Jadi Ada 2 Hal Yang Akan Allah Anugerahkan Jika Wanita Ini Jika Mau Tinggal Dirumah Menghidupkan Daripada Amal-Amal Dan Mendidik Anak Dengan Baik :

1. Allah Akan Mudahkan Rizkinya, Diberkahi.
2. Allah Akan Anugerahkan Anak Yang Sholeh.

Kalau Wanita Keluar Rumah Maka Dia Akan Menghadapi 2 Hal :

1. Keberkahan Rizki Akan Allah Cabut
2. Anak-Anaknya Tidak Akan Menjadi Orang Sholeh

Musuh-Musuh Islam Mereka Tahu Ini Kekuatan Daripada Wanita Ini, Maka Mereka Berusaha Merusaknya 2 Perkara Ini :

Ø  Bagaimana Wanita Ini Keluar Dari Rumah.

Mereka Membuat Propaganda : “Wanita Dalam Islam Sudah Di Dzolimin Oleh Kaum Lelaki, Dengan Hanya Menyuruh Mereka Untuk Tetap Dalam Rumah Saja. Padahal Wanita Ini Dilahirkan Equal, Setara Dengan Laki-Laki, Maka Harus Ada Kesetaraan Jantina. Ini Namanya Emansipasi Wanita.”

Sehingga Hari Ini Banyak Wanita Yang Keluar Rumah. Akhirnya Banyak Anak-Anak Orang Islam Berpenampilan Seperti Orang Kafir. Bahkan Lebih Parah Lagi, Sampai Ada Isteri Ustaz Tanpa Malu-Malu Menjadi Promoter Dan Sponsor Idea Agar Wanita Dibolehkan Keluar Rumah. Ini Adalah Cara-Cara Yahudi Dan Musuh-Musuh Islam Menghancurkan Kekuatan Islam, Yaitu Dengan Mengeluarkan Wanita Islam Dari Rumah.

Ø  Bagaimana Wanita Ini Dirumah Tidak Bisa Jadi Pendidik Atau Guru Bagi Anak-Anaknya.

Duk Sibuk Didik Anak Orang Len Kat Sekolah. Anak Sendiri Kasi Bibi Jaga.
Mereka Membuat Strategi Jitu Yaitu Dengan Membuat Maraknya Tv Di Rumah-Rumah Orang Islam. Siap Flat Screen, Home Theatre, Bunyi Surround Dobly System. Dah Jadik Pawagam Rumah Orang Islam Skrg Nih.  Sehingga Apa Yang Terjadi Anak-Anak Bukan Lebih Dekat Ke Ibunya Atau Belajar Dari Ibunya, Tapi Kini Anak-Anak Lebih Dekat Ke Tv Dan Lebih Banyak Belajar Dari Tv. Guru Dari Anak-Anak Ini Bukan Lagi Ibunya Tapi Tv, Dan Tokoh-Tokoh Seperti Superman, Batman, Cicakman Dan Sebagainya.

Kerajaan Sekarang Pulak Telah Umumkan Sesiapa Yg Pencen Awal, Maka Akan Terus Diberi Ganjaran. So Puan2 Yg Bekerja Kat Sana Tu Sila Ambik Peluang Nie. Jangan Ikut Nafsu.

Kadang2 Ada Wife Yg Suami Mati Awal Al Sebab Kemalangan, Hanya Diberi Cuti 3 Hari Saje Untuk Kematian Saudara Terdekat. Abis Kuat Tambah Cuti Lain Sikit2 Dapat La Seminggu Dua. Maka Menangis Teresak Esak La Sang Isteri Tadi Kesedihan Yang Amat Sangat Kerna Kehilangan Suami Yg Tersayang. Sibuk La Mengenang Kembali Hak2 Suami Yg Diabaikan Semasa Suami Hidup Disisi. Maka Kenduri Tahlil Pun Diatur Dengan Tujuan Untuk Meng’cover’kan Dosa2 Suami Dan Jugak Tanda Kaseh Sayang Tak Berbelah Bahagi Si Isteri Pada Sang Suami.

Selepas Abis Cuti Maka Si Isteri Pun Kuar La Umah Walaupun Tahu Tempoh Iddah 4 Bulan 10 Hari Belum Abis Lagi!!! Kalu Masa Mula Mati Si Isteri Kirim Pahala Pada Sang Suami Dgn Doa Dan Tahlil, Maka Bila Kuar Umah Pergi Kerja Bermula La Pulak Si Isteri Mengirim Bara Api Neraka Dalam Kubur Suami. Huhuhu. Adakah Tak Cukup Duit Simpanan Suami? Adakah Pencen Suami Tak Cukup Lagi. Celaka La Nasib Sang Suami Yg Tak Fikir Ehwal Kubur Bila Mati Nanti. Dan Celaka La Bagi Si Isteri Yg Menunjukkan Kaseh Sayang Dgn Mengirim Bara Api Neraka Ke Kubur Suami.

Rezeki Ialah Barang Yg Telah Dijamin Atau Ditanggunug Oleh Allah Swt. Tidak Perlu La Biimbang Pasal Rezeki. Rezeki Ni Mencari2 Kita Lebih Banyak Daripada Maut Mencari Cari Kita. Apa Yg Disuruh Oleh Allah Ialah Kita Sibuk Atau Bimbang Dgn Beribadat Pada Allah. (Kalu Kita Punya Keje Bole Upgrade Ibadat Maka Dikategori Keje Kita Tu Jugak Ibadat. Kalu Sebaliknya Dikira Maksiat.)
Syaitan Sentiasa Menakutkan Kita Dgn Kemiskinan. Bimbangkan Kita Dgn Masalah Rezeki Dan Takut Miskin. Bimbang Dan Takut Pada Masalah Rezeki Dn Kemiskinan Adalah Tanda2 Butanya Hati Manusia.


Sebuah Kisah

·         Sorang Laki Yg Kerjanya Gali Kubur Curi Kain Kapan Telah Bertaubat Kpd Allah Swt. Satu Hari Ia Berkata Pada Gurunya, “Ya Tuan Guru, Telah Hamba Gali 1000 Kubur, Maka Hamba Dapati Sekalian Muka Mereka Itu Membelakangi Kiblat.” Maka Kata Tuan Gurunya, “Hai Anakku! Yang Demikian Itulah Orang Yg Syak Pada Rezeki Mereka Itu.”


Begitulah Akibatnya Orang2 Yg Syak Pada Rezekinya, Padahal Allah Telah Menjaminnya Di Dalam Quran Dan Hadis. Syak Pada Rezeki Adalah Suatu Dose Yg Berat. Benarlah, Bahawa Kita Disuruh Ikhtiar. Akan Tetapi Ikhtiar Kita Itu Mestilah Digunakan Untuk Mentaati Allah Swt Dan Mematuhi Segala Perintah Dan Larangan Yg Dinyatakannya Melalui Syariat.

Bimbang Tentang Rezeki, Tiada Berpada Dengan Apa Yang Ada, Dan Sanggup Mencari Nafkah Dengan Tiada Mempedulikan Hokum Syarak Tentang Aurat Dan Hijab, Tidaklah Dinamakan Berikhtiar, Tetapi Menyalahgunakan Ikhtiar.

Bersambung Pada Siri Akan Datang.....




7 comments:

AS SAFI TIJARAH ENTERPRISE said...

Salam.

Memang..org India pun pelik apasal umah org malaysia asyik ada tv?

ahLia shahril said...

Allah......

benda macam ni basic tapi hampir sume org xsedar =(

Allah.. hidayat ya Allah...

AkuHuduh said...

to aliaazuan : hamba penulis yg hina lagi pelik umah org yg usaha atas iman ade tv radio huhuhu..
di benua india kalu umah imam ustaz ade tv tak bole jadik imam dan dikira munafik.

to zai..: say no to tv n radio
tv n radio ibarat taik..ade baik tapi banyak buruk..tuih!!!

seorangnenektua said...

Tapi Tuan, sekarang lagi power.tahlil siap ada package. ada package mahal dan ada package murah dan ada tabung tahlil! padahal amalan yg ditunggu tunggu oleh simati adalah amalan dari anak yang soleh hu hu hu

fuad ansari said...

Salam..

Benar tuan.. Benar sungguh rezeki telah ditetapkan.. Manusia terlalu sibuk untuk berusaha atas perkara yang telah ditetapkan, tetapi melupakan perkara utama yang perlu diusahakan yakni usaha atas iman dan amal..

Ya Allah, ampunkan kami...

CHE ROSSLI said...

salam. entri yang penuh manfaat

zepdragon said...

I personally can't read any of this, but a very cool looking blog!

I TELL YoU

My photo
Alamat di no.75, Titian Sirat,Simpang Neraka 1500 Jalan Iman,Kampung Jannah. Nama aku Abdullah bin Adam. Mendapat pendidikan awal di sekolah rendah Roh. Relax jer kat sekolah tu..tadak peksa pun. Kemudian di hantar sambung blajar kat Sek Men Dunia. Sini tak abis2 peksa dan ujian. Assignment pun banyak. Emmm taktau la sukses ke tidak. Masalahnya Lecture aku dah kasi soalan bocor just aku jer buat dakkk je. Malas study lagi kononnya peksa jauh lagi. Kena Encik Izrael buat kuiz mengejut baru padan ngan muka aku...wa..waa..waa. Nanti penggal pertama nak kena peksa kat Dewan Kubur. Penggal Kedua Peksa Kat Majlis Bandaran Masyhar plak. Lepas tu baru la leh tgok mana nak sambung blajar kat U syurga ker atau U neraka ker

kitab haidistihadahnifas

don't follow me....follow la allah swt dan rasul saw.

BerZina Lebih MuDah DaRi BerNiKaH