Google+ Followers

Wednesday, August 5, 2009

ORANG TERAKHIR MASUK SYURGA

Dlm hadis ade di citerkan ttg org yg terakhir skali masuk syurga. Si Fulan ni dlm neraka ni kena ejek dek penghuni neraka. Lebih kurang la bunyi ejekan tuu...

"haaa....haaa..haaa. dulu kami dan geng2 kami tak sembah pun Allah....,hang kata hang beriman, kami lak kafir, hang kata hari pembalasan tu ade kami kate mana ade...he..he..he..,tapi kami tgok same jer hang ngan kami. Kena seksa semacam jugak..kuang kuang kuang!!!"

Si Fulan tadi pun tak terkata apa apa, cuma cakap " Ya Hannaan Ya Mannaan"

Bila Allah dgar perbualan camtu, Allah sgt murka dan blum pernah semurka camtu serta takkan murka camtu lagi. So Allah perintah malaikat pi cari Si Fulan tadi.

Malaikat pun pi la riki(cari) dlm neraka selama 70 ribu tahun tapi tak jumpa jumpa..(ush dlmnya kena humban ...wahai Allah jgn la kau jadikan aku dr golongan tersebut, amin )

Malaikat pun balik jumpa Allah, so Allah pun kasi tau la malaikat kat mana Si Fulan di humban. Allah suruh malaikat cari dia kat satu lembah di bawah sebuah batu besar..

Kemudian Si Fulan ni pun di bawa ke satu mata air antara syurga dan neraka yg bernama Sungai Kehidupan. Kemudian dibasuh ngan air tersebut sehingga menumbuhkan rambut,daging dan darahnya. Tumbuh spt biji yg tumbuh di bekas yg banjir.

Allah perintah, " pergi masuk syurga sekarang".

Bila Si Fulan nie nak gi kat syurga, dia nampak syurga dah penuh dia pun kasi tau la kat Allah.
"wahai Allah syurga dah penuh huhuhu, ade Kau reserved tempat kat aku"

Kemudian Allah pun firman," gi masuk neraka balik; aku kasi ruang 10 x besar dari dunia".

Si Fulan ni pun terperanjat dan berkata. " wahai Allah, Kau buat lawak..., emmm tau la Kau Berkuasa".
Penulis tak reti nak translate ke melayu, original version baca kat bawah.

' You tell me this out of joke O my Lord although You are the Ruler"

*Ketika meriwayatkan hadis ni Nabi s.a.w. ketawa sehingga menampakkan gigi giginya.
*Penulis pun senyum jugak ahaks..

Kemudian sebatang pokok ditumbuhkan di depan dia dan Si Fulan ni mohon:

"wahai Allah ! Bawa la saya ke pokok tu supaya bole saya berteduh dan minum air (yg mana akan menafaati diri dia)"

" Satgi hang minta benda lain lak..,jadi patut ker Aku tunaikan kehendak hang nih..", Firman Allah pada Si Fulan nih.

"OOoo tadak dah nak minta ape2 pun ni kira last ler nih, lepas ni tak minta ape2 dah," Si Fulan ni cuba menyakinkan.

kemudian Si Fulan ni pun dibawakan ke pokok tersebut. Emmm dia pun lepak la bawak pokok tu sambil minum air. Selepas tu sebuah pokok lagi ditumbuhkan depan dia yang mana pokok tu lebih baik dari yang dia berteduh skrg.

Bila dia tgok jer pokok tu terus dia mohon,

"Wahai Allah, buatkan saya dekat dgn pokok yg baru tu supaya bole saya duduk dan minum bawahnya; lepas nie saya tak minta ape2 dah".

"Oooh anak Adam!!! Bukan ker tadi hang dah berjanji tak mau minta apa2 dah?? Ntah ntah satgi minta benda lain pulak. Patut ker Aku bawak kau ke pokok baru tu...?" kata Allah.

"saya tak minta ape2 dah lepas nie," kata Si Fulan nie.

Allah pun bawak la Si Fulan nie ke pokok tu....Kemudian dia nampak lak satu pokok lain dekat dgan pintu syurga yg mana cantik lagi dr pokok yg nombor 2, pandang sekilas pandangan pun dia dah gelisah dan takleh duk diam dan bermohon..:

"wahai Allah buatkan saya dekat dgn pokok baru tu supaya saya dapat berteduh dan minum air bawahnya; lepas nie tak minta ape2 dah".

"Ooo anak Adam bukankah kau dah berjanji tanak minta melainkan pokok skrg nih," kata Allah.

"Memang saya berjanji wahai Allah betui tu..,tapi penuhkan la permintaan saya yang terakhir nih lepas ni tak minta apa2 dah.." Si Fulan ni kata.

Allah pun dgan belas kasihan dekatkan Si Fulan ni kat pokok tu, tapi bila dekat ngan pokok tu
Si Fulan dengar suara yang amat merdu dari ahli syurga. Si Fulan ni pun gelisah la pulak dan bermohon :

"Wahai Allah!! Biarkan saya masuk."

"Adakah hang punya permintaan ni tadak noktah?(will your demand come to end?) Adakah hang akan berasa puas hati jikalau Aku kasi kat hang satu dunia dan tambah lagi satu dunia kat hang." kata Allah kat dia.

"Wahai Allah, Kau buat lawak ker ngan saya.., tahu la Kau Raja seluruh alam."

*Nabi ketawa bila citer kisah nie.
*Penulis pun ahaks..

Allah yang maha Berkuasa firman;

"Aku berjanji tak macam hang; Aku berkuasa untuk menjadikan aper yang Aku mahukan."

Kemudian bila dia masuk syurga Allah suruh dia ambil ape saje yang dia mahu. Dia pun memenuhi segala kemahuannya sehingga penuh dan Allah firman " Aku beri apa yang kau mahu dan Aku gandakan 10 kali lagi."

No comments:

I TELL YoU

My photo
Alamat di no.75, Titian Sirat,Simpang Neraka 1500 Jalan Iman,Kampung Jannah. Nama aku Abdullah bin Adam. Mendapat pendidikan awal di sekolah rendah Roh. Relax jer kat sekolah tu..tadak peksa pun. Kemudian di hantar sambung blajar kat Sek Men Dunia. Sini tak abis2 peksa dan ujian. Assignment pun banyak. Emmm taktau la sukses ke tidak. Masalahnya Lecture aku dah kasi soalan bocor just aku jer buat dakkk je. Malas study lagi kononnya peksa jauh lagi. Kena Encik Izrael buat kuiz mengejut baru padan ngan muka aku...wa..waa..waa. Nanti penggal pertama nak kena peksa kat Dewan Kubur. Penggal Kedua Peksa Kat Majlis Bandaran Masyhar plak. Lepas tu baru la leh tgok mana nak sambung blajar kat U syurga ker atau U neraka ker

kitab haidistihadahnifas

don't follow me....follow la allah swt dan rasul saw.

BerZina Lebih MuDah DaRi BerNiKaH